Hotel Børs: Der historie og service smelter sammen

Når du trer inn gjennom dørene på Hotel Børs i Bergen, møter du ikke bare et hotell, men en nasjonalskatt. Med røtter dypt forankret i norsk historie, tilbyr hotellet en unik opplevelse som speiler både Bergens rike kulturarv og en moderne tilnærming til gjestfrihet. Yngve Hansen, direktør ved hotellet, er overbevist om at det er nettopp denne kombinasjonen som gjør Hotel Børs til noe helt spesielt.
Rommet som forteller en historie
«Hva er spesielt her? Det er rommet!», sier Yngve med en lidenskap som er tydelig gjennom hele samtalen. Hotel Børs er mer enn bare et overnattingssted; det er et sted hvor historien om Bergen blir levende. Rommet er preget av en arkitektonisk prakt som bærer med seg en viktig betydning i både norsk og bergensk historie. Det er en atmosfære som man umiddelbart kjenner på når man kommer inn.
Når du kommer her som gjest, får du litt forventninger. Rommet er ganske spektakulært. Men det er ikke bare de storslagne omgivelsene som gir gjestene forventninger. For å virkelig levere en uforglemmelig opplevelse, må servicen stå i stil med de historiske omgivelsene, forteller Yngve med stor entusiasme.
Service er hjertet i hotellets suksess
Ifølge Yngve handler suksess innenfor servicebransjen, i stor grad om personligheten til de ansatte.
- «Det viktigste du gjør, det er å smile. Være nysgjerrig. Ha et ønske om at folk skal ha det veldig godt, både kollegaer og gjester. Sånne ting smitter», sier han.
Og det er nettopp denne smittende entusiasmen som skaper en opplevelse, som gjestene husker lenge etter at de har sjekket ut.
En som har fått erfare dette på nært hold er Ana Beqo. Hun kommer fra Albania og er nyansatt på hotellet. For henne representerte jobben ved Hotel Børs en livsendrende mulighet.
- «Det var spennende for meg å få min første jobb i Norge. Jeg gledet meg til å begynne å jobbe her. For det første fordi jeg fikk oppholdstillatelse på grunn av jobben, og for det andre fordi jeg kan bli bedre kjent med arbeidsmiljøet her i Norge», sier hun med et smil.
Ana beskriver hvordan hun ble møtt med respekt og varme da hun kom til intervjuet.
- «Jeg ble tatt imot på en respektfull og hyggelig måte. Yngve hørte på meg, var nysgjerrig og viste forståelse for min situasjon. Dette var også mitt første intervju på norsk, og jeg var nervøs og usikker på om jeg ville klare å finne de riktige ordene for å presentere meg selv. Men det gikk mye bedre enn jeg forventet», forteller hun.
Hennes ambisjoner for fremtiden er klare:
- «Mine ambisjoner for fremtiden er å bli bedre i språket og finne en jobb som er relevant for min utdanning innen finans. Kanskje kan jeg jobbe som økonom her i fremtiden, sier hun med et glimt i øyet.
En internasjonal smeltedigel
Hotel Børs er et sted hvor både lokale og internasjonale gjester føler seg hjemme.
- «Hvis det er et sted i Bergen du virkelig får følelsen av noe kontinentalt, så er det her», sier Yngve.
Hotellet tiltrekker seg et mangfold av mennesker fra hele verden, og dette gjenspeiles også i de ansatte. Her jobber folk fra Asia, Afrika, Europa og Norge, forteller han. Det kulturelle mangfoldet bringer med seg en rikdom av ulike personligheter og arbeidsstiler.
Yngve er tydelig på at det er menneskene, ikke bare det historiske rommet, som avgjør om hotellet lykkes.
- «Det er menneskene som avgjør om du kommer til å få suksess med rommet eller ikke», understreker han. For å sikre at hotellet leverer på toppnivå, er det derfor essensielt å ha et team som virkelig brenner for å gi gjestene en førsteklasses opplevelse.
Utvikling og vekst
Selv om Hotel Børs er et historisk hotell, hviler de ikke på laurbærene. Yngve og hans lederteam jobber kontinuerlig for å utvikle og forbedre både hotellet og opplevelsene de tilbyr.
- «Vi er en bedrift som jobber veldig hardt for å tilrettelegge for at det skal være et godt sted å jobbe. Vi er inkluderende og gir folk muligheter», sier han.
Med en stor bedrift som «De Bergenske» i ryggen, og som har over 800 ansatte fordelt på ulike hoteller og restauranter i Bergen, er det alltid behov for dyktige folk.
- «Vi er alltid åpne for å få inn riktige mennesker», sier Yngve.
Særlig i de travle sesongene om våren og sommeren er det stor etterspørsel etter ekstra ansatte. Men for Yngve handler det ikke bare om å fylle stillinger; det handler om å bygge et lag. «Hvis du skal bygge lag, så er alle lagspillere viktige», sier han. “Alle må dra i samme retning for å nå felles mål.”

Bergen som destinasjon
For Yngve er Bergen mer enn bare en by; det er en destinasjon med et enormt potensial. «Vi tror at hvis vi klarer å vise alle de tingene vi tror selger, så kanskje folk velger å tilbringe flere dager i Bergen i stedet for andre byer», sier han. For Yngve og hans team handler det om å markedsføre Bergen som mer enn bare en inngangsport til fjordene, men som en destinasjon i seg selv.
Hotel Børs er derfor ikke bare et sted å overnatte; det er en viktig brikke i det større bildet av å gjøre Bergen til en attraktiv destinasjon for turister fra hele verden. Ved å levere en uforglemmelig opplevelse for hver gjest, håper Yngve å skape ambassadører som sprer det gode budskapet om Bergen og Hotel Børs videre.
Som Yngve sier:
- «Hvis hver gjest som går ut herfra, husker den eller de personene de møtte og alt det fine de opplevde, så er det den beste markedsføringen vi kan gjøre for Vestlandet,» sier Yngve.
Dette er kjernen i Hotel Børs sin filosofi – å gi gjestene en opplevelse de aldri vil glemme, og som får dem til å lengte tilbake til Bergen.
Hotel Børs står som et levende bevis på hvordan historie og moderne gjestfrihet kan forenes på en måte som ikke bare tilfredsstiller, men overgår gjestenes forventninger. I en by rik på historie og kultur er det servicen og menneskene som skaper de virkelig uforglemmelige øyeblikkene.